JAAROVERZICHT 2022

2022 was een jaar van primeurs voor de plantaardige beweging – van het eerste plantaardige paviljoen op COP (de jaarlijkse klimaatconferentie van de VN) tot de goedkeuring van ProVeg als internationale NGO in China.

We hebben dit jaarverslag samengesteld, zodat je kunt zien hoe jouw steun ons heeft geholpen vooruitgang te boeken binnen de plantaardige beweging – en hoe jouw hulp nu meer dan ooit nodig is. Om ons belangrijke werk voort te zetten, moeten we het bewustzijn over de voordelen van een plantaardig dieet continue vergroten en ervoor zorgen dat voedselsystemen in alle uithoeken van de wereld prioriteit krijgen. Met jouw support kunnen we een groot verschil maken!

In ons Jaaroverzicht 2022 lees je wat we mede dankzij jou allemaal hebben bereikt.

Bericht van Maureen Vande Cappelle & Annemarie IJkema,
Directeuren ProVeg Belgium

Wat een spannend jaar is het geweest! Na jaren van nauwe samenwerking was 2022 het jaar waarin we officieel deel werden van het ProVeg netwerk en ProVeg België werden. Na een overgangsperiode zullen we vanaf begin 2023 helemaal ProVeg België zijn (inclusief een gloednieuwe website volgend jaar!). De overgang van EVA naar ProVeg werd gevierd op ons lanceringsfeest op 29 juni, samen met onze partners, donateurs, vrijwilligers, teamleden en enkele ProVeg-collega’s. We kijken ernaar uit om deel uit te maken van ProVeg en zijn ervan overtuigd dat we samen nog meer impact kunnen maken.

Nog voor we tot ProVeg toetraden, was de VeggieChallenge al onze belangrijkste jaarlijkse campagne. Dit jaar was dat niet anders. In maart nam 1 op 8 Belgische gezinnen deel aan de campagne, dat betekent dat 633 000 gezinnen in maart minstens enkele dagen veggie of vegan aten. Dertien steden en gemeenten namen deel aan de VeggieChallenge en elf bedrijven riepen hun werknemers op om de uitdaging aan te gaan. We bundelden onze krachten met verschillende supermarkten, plantaardige producenten en een grote mediapartner om van deze derde editie van de Belgische VeggieChallenge een succes te maken.

Met ons bedrijfsnetwerk ‘Next Food Chain’ verbinden we verschillende producenten, stakeholders en overheden om actief te werken aan een verschuiving van plantaardige eiwitten. Onze ‘Veggie for Chefs’ workshops bieden praktische tools en informatie aan grootkeukens en hun chefs om heerlijke plantaardige maaltijden toegankelijk te maken voor een groot publiek. Onze vijftien vrijwilligersgroepen doen hetzelfde op lokaal niveau: zij inspireren hun eigen gemeenschappen met evenementen om meer plantaardig te eten. Gelukkig lijken deze inspanningen vruchten af te werpen! Uit ons tweejaarlijks onderzoeksrapport blijkt dat de vleesconsumptie in België blijft dalen.

LEES DE BERICHTEN UIT ANDERE BEWIJSLANDEN