Jaaroverzicht 2021

Jouw hulp is meer dan ooit nodig om het bewustzijn rond het belang van plantaardig eten te vergroten. Juist nu economieën over de hele wereld weer aan het opstarten zijn en er belangrijke beslissingen worden genomen. Samen kunnen we klimaatverandering, dierenleed en mondiale gezondheidsproblemen aanpakken door mensen bewust te maken van de noodzaak van het overstappen naar een plantaardig dieet. 2022 is een cruciaal jaar voor de toekomst van onze planeet. Jij maakt het verschil!

Lees nu in ons jaaroverzicht wat we mede dankzij jou hebben bereikt in 2021.

Bericht van Veerle Vrindts,
directeur ProVeg Nederland

Als we 2040 terugblikken op hoe Nederlanders steeds minder vlees, vis en zuivel zijn gaan eten, zal 2021 dan opvallen als een keerpunt? Het is nog te vroeg om dat met zekerheid te zeggen, maar het zou heel goed kunnen.

Cijfers gepubliceerd in 2021 laten een historische daling van 2,4% zien. Dat gaat om de vleesconsumptie per hoofd van de Nederlandse bevolking over het jaar 2020. Dit betekent – zoals we bij ProVeg Nederland snel hadden berekend – dat er in Nederland ruim 7 miljoen minder dieren werden gegeten dat jaar.

Ging het om eenmalige dip toe te schrijven aan de Covid-19 pandemie is of het begin van een sterkere daling? Er zijn een aantal signalen dat Nederland daadwerkelijk aan de vooravond staat van een plantaardige revolutie.

Zo hebben we verschillende onderzoeken kunnen publiceren waaruit blijkt dat de steun van het Nederlandse publiek voor een ambitieus vleesreductiebeleid ongekend is, zowel van overheden als van bedrijven. Een van deze onderzoeken was te zien op het televisieprogramma Zondag met Lubach, waarbij Arjen Lubach onze resultaten deelde. “Wil je niet nog een pandemie? Stem dan niet op deze partijen”, was het advies van Lubach, dat door ruim 1,7 miljoen kijkers werd gezien. Ook haalden we landelijke krantenkoppen met berichten over de groeiende markt voor plantaardige alternatieven en de recordbrekende Nederlandse honger naar vleesalternatieven.

Ook de Veggie Challenge-campagne zag een ongekende toename in deelname, met tot nu toe meer dan 450.000 mensen. Dit was deels te danken aan een samenwerking met Vivera, die de Veggie Challenge op 40 miljoen plantaardige vleesproducten promootte, en ook aan de internationale groei van de campagnes. Zo werd de Veggie Challenge in de VS gelanceerd, waar meer dan 140.000 mensen zich aanmeldden om de uitdaging in 2021 aan te gaan.

Daarnaast hebben we een pilot gedaan met de Veggie Challenge Teams-app, een geheel nieuwe manier om de Veggie Challenge samen met anderen te beleven en de Veggie Challenge in de kantooromgeving te brengen. Met de nieuwe Teams functionaliteiten hopen we bedrijven en instellingen een krachtige tool te bieden om samen een nieuwe start te maken bij het heropenen van kantoorruimtes.

‘Beter terugbouwen’ was ook onze boodschap aan de Nederlandse politieke wereld tijdens de landelijke verkiezingen in maart. We organiseerden een verkiezingsdebat, waar tv-presentatrice Anita Witzier de kandidaten van de grote partij door de molen loodste als het ging om hun plannen voor vleesvermindering en duurzame voedselsystemen.

Onze verkiezingsgids, de New Food Kieswijzer, drong er bij partijen op aan om schoon schip te maken en in te spelen op de 10 belangrijkste beleidspunten die we voor een nieuwe regering hebben voorgesteld. Drie partijen waren het over alle tien de punten eens, waaronder D66, die als op één na grootste partij uit de verkiezingen kwam en op het punt stond in de nieuwe regering te zetelen. We zetten onze outreach voort door een brief te sturen naar de coalitievormende partijen, mede ondertekend door 17 leiders in de Nederlandse planten- en celcultuurruimte. Of onze inspanningen resultaat hebben opgeleverd, zal in de loop van het volgende jaar moeten blijken.

2021 was ook een belangrijk jaar voor het bouwen van community. Zo lanceerden we begin 2021 ons partnernetwerk, samen met 35 leiders in de voedingsindustrie om het Nederlandse voedselsysteem te veranderen. Daarnaast werd in de tweede helft van het jaar de ProVeg Netherlands Impact Club gelanceerd, een exclusieve club die invloedrijke personen samenbrengt om netwerk en steun het werk van ProVeg om 50by40 te bereiken. In september waren we ook verheugd om het beste van plantaardige foodservice samen te brengen in het Vegan Taste Lab, een speciaal 100% plantaardig plein op de vakbeurs Gastvrij Rotterdam.

Deze successen zijn het resultaat van mooie samenwerkingen en verregaande steun. Dank aan iedereen die zich inzet om een wereld te creëren waarin iedereen kiest voor lekker en gezond voedsel dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet.

Lees de berichten uit andere ProVeg-landen