Jaaroverzicht 2022

2022 was een jaar van primeurs voor de plantaardige beweging – van het eerste plantaardige paviljoen op COP (de jaarlijkse klimaatconferentie van de VN) tot de goedkeuring van ProVeg als internationale NGO in China.

We hebben dit jaarverslag samengesteld, zodat je kunt zien hoe jouw steun ons heeft geholpen vooruitgang te boeken binnen de plantaardige beweging – en hoe jouw hulp nu meer dan ooit nodig is. Om ons belangrijke werk voort te zetten, moeten we het bewustzijn over de voordelen van een plantaardig dieet continue vergroten en ervoor zorgen dat voedselsystemen in alle uithoeken van de wereld prioriteit krijgen. Met jouw support kunnen we een groot verschil maken!

In ons Jaaroverzicht 2022 lees je wat we mede dankzij jou allemaal hebben bereikt.

Bericht van Veerle Vrindts,
directeur ProVeg Nederland

2022 was een jaar waarin meer dan ooit duidelijk werd hoe onhoudbaar het huidige voedselsysteem is. Door de graancrisis, ongekende inflatie en hoge brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, ontstaan grote problemen in de wereldwijde voedselvoorziening. De oplossing zou heel simpel kunnen zijn: minder voedsel produceren voor vee en meer voor mensen, en niemand hoeft honger te lijden. Maar helaas zit ons voedselsysteem zo niet in elkaar.

Wel werden vlees en zuivel van alle voedselproducten veruit het hardst getroffen door prijsstijgingen. Logisch, gezien de enorme hoeveelheid grondstoffen die zij gebruiken. In tijden van schaarste wreekt zich dat. En daarmee alleen al was dit een bijzonder jaar in de eiwittransitie: het systeem dat er decennia op gericht was om koste wat kost, tegen zo laag mogelijke prijzen dierlijke producten te massaproduceren, vertoont scheuren. Alle subsidies en lage marges ten spijt was het dit jaar opeens niet meer vol te houden vlees tegen bodemprijzen te verkopen. Het tijdperk van de kiloknaller loopt ten einde.

En voor het eerst konden wij dit jaar berichten dat het vlees duurder is geworden dan veel vleesvervangers. Ook sojamelk en plantaardige kaas zijn steeds vaker het goedkoper alternatief. Een moment waar we lang op hebben gewacht.

Ironisch genoeg zit ook de plantaardige sector in zwaar weer. We moesten als ProVeg alle zeilen bijzetten om de eiwittransitie top of mind te houden bij mensen, in deze tijd van oorlog en crises. We zijn blij dat we ook dit jaar een aantal mooie successen wisten te boeken.

Eén daarvan is dat verschillende grote koffieketens, waaronder Starbucks en Coffeecompany, afscheid namen van de onrechtvaardige toeslag op plantaardige melk. Eindelijk betaal je voor een plantaardige cappuccino nu evenveel als voor een met koemelk. ProVeg voert hiervoor al vele jaren campagne.

Ons rapport over prijsverschillen tussen vlees en vega leidde tot internationale media-aandacht en constructieve gesprekken met supermarktketens. En tijdens de VN-klimaatconferentie openden we voor het eerst een geheel paviljoen gewijd aan voedselsysteemverandering. ProVeg is nu als eerste organisatie die zich inzet voor plantaardige voeding ook vertegenwoordigd bij het IPCC.

Ook haalden we dit jaar de halfmiljoenste (500.000e) inschrijving binnen voor de ProVeg Veggie Challenge, onze online coach die mensen over de hele wereld helpt om (meer) plantaardig te eten. De Veggie Challenge app breidden we uit naar zes taalgebieden – naast Nederlands en Engels nu ook Spaans, Duits, Pools en Tsjechisch.

De vele persoonlijke verhalen die wij horen van mensen die met de Veggie Challenge hun eetpatroon om hebben gegooid doen ons geloven dat verandering ook op wereldschaal mogelijk is. De vreselijke crises die we op dit moment doormaken bieden ook een uitgelezen kans voor het bouwen van een nieuw voedselsysteem, dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet.

Lees de berichten uit andere ProVeg-landen